
De deeltjesteller
Over diesel en diesel rijden is altijd veel te doen. Dit heeft invloed op de wijze waarop we naar diesel rijden in de toekomst kijken en natuurlijk daarmee ook op de prijs van 2e hands dieselauto’s. Deze prijs daalt en het gevolg daarvan is dan weer dat de totale kosten per km (dus inclusief afschrijving) voor een dieselrijder kunnen afnemen. Hetgeen diesel rijden weer aantrekkelijker kan maken.
Diesel rijden en het milieu is ook altijd een veel besproken onderwerp, zo ook diesel rijden en de volksgezondheid. Als het om het milieu gaat is de CO2 uitstoot een belangrijk meetpunt. CO2 is een klimaatgas en heeft zeker invloed op de opwarming van de aarde. Het is een mondiaal probleem en moet ook minimaal op Europees niveau worden aangepakt of nog beter; op mondiaal niveau. Echter CO2 is niet schadelijk voor de gezondheid. Uitstoot van CO2 is dan ook geen issue in bijvoorbeeld binnensteden.
Dit ligt anders als het gaat om de uitstoot van roetdeeltjes. Bij de verbranding in de dieselmotor van een auto ontstaan roetdeeltjes. Deze roetdeeltjes worden via de uitlaat in de lucht uitgestoten. Roetdeeltjes (fijnstof) zijn slecht voor de volksgezondheid. Via de longen komt dit fijnstof in het lichaam, hetgeen zeker op de lange termijn zeer negatief kan uitwerken op de gezondheid.
Om de uitstoot van roetdeeltjes door dieselauto's terug te dringen, zijn moderne dieselauto's uitgerust met een roetfilter. Roetfilters zijn zeer effectief: een goed werkend filter vermindert de uitstoot van roet door diesel-personenwagens met 95 tot 99%. Keuringsstations moeten vanaf 1 januari 2023 bij de apk van dieselpersonenauto’s en dieselbestelwagens gaan controleren op een werkend roetfilter met een deeltjesteller.
Oorspronkelijk zou dit al per 1 juli 2022 verplicht zijn maar de staatsecretaris van Infrastructuur heeft deze verplichting uitgesteld i.v.m. de beperkte beschikbaarheid van de meetapparatuur. Waarom moeten de keuringstations straks meten m.b.v. een deeltjesteller? Bij de huidige Apk-keuring wordt de uitstoot van roetdeeltjes gemeten middels het On-Board-Diagnostics-systeem (OBD). Op zichzelf een correcte manier van meten mits er ook een roetfilter aanwezig is. Maar het bijzondere van deze meeting is dat een verwijderd roetfilter met deze wijze van meten niet wordt opgemerkt. En zo auto’s met een verwijderd roetfilter en een veel te hoge uitstoot toch gewoon goedgekeurd worden. Dit is straks, dankzij de deeltjesteller, niet meer mogelijk.
Diesel rijden en het milieu is ook altijd een veel besproken onderwerp, zo ook diesel rijden en de volksgezondheid. Als het om het milieu gaat is de CO2 uitstoot een belangrijk meetpunt. CO2 is een klimaatgas en heeft zeker invloed op de opwarming van de aarde. Het is een mondiaal probleem en moet ook minimaal op Europees niveau worden aangepakt of nog beter; op mondiaal niveau. Echter CO2 is niet schadelijk voor de gezondheid. Uitstoot van CO2 is dan ook geen issue in bijvoorbeeld binnensteden.
Dit ligt anders als het gaat om de uitstoot van roetdeeltjes. Bij de verbranding in de dieselmotor van een auto ontstaan roetdeeltjes. Deze roetdeeltjes worden via de uitlaat in de lucht uitgestoten. Roetdeeltjes (fijnstof) zijn slecht voor de volksgezondheid. Via de longen komt dit fijnstof in het lichaam, hetgeen zeker op de lange termijn zeer negatief kan uitwerken op de gezondheid.
Om de uitstoot van roetdeeltjes door dieselauto's terug te dringen, zijn moderne dieselauto's uitgerust met een roetfilter. Roetfilters zijn zeer effectief: een goed werkend filter vermindert de uitstoot van roet door diesel-personenwagens met 95 tot 99%. Keuringsstations moeten vanaf 1 januari 2023 bij de apk van dieselpersonenauto’s en dieselbestelwagens gaan controleren op een werkend roetfilter met een deeltjesteller.
Oorspronkelijk zou dit al per 1 juli 2022 verplicht zijn maar de staatsecretaris van Infrastructuur heeft deze verplichting uitgesteld i.v.m. de beperkte beschikbaarheid van de meetapparatuur. Waarom moeten de keuringstations straks meten m.b.v. een deeltjesteller? Bij de huidige Apk-keuring wordt de uitstoot van roetdeeltjes gemeten middels het On-Board-Diagnostics-systeem (OBD). Op zichzelf een correcte manier van meten mits er ook een roetfilter aanwezig is. Maar het bijzondere van deze meeting is dat een verwijderd roetfilter met deze wijze van meten niet wordt opgemerkt. En zo auto’s met een verwijderd roetfilter en een veel te hoge uitstoot toch gewoon goedgekeurd worden. Dit is straks, dankzij de deeltjesteller, niet meer mogelijk.